By konsument spostrzegł twoją działalność powinieneś nie tylko mieć stronę firmową, lecz także zadbać o jej widoczność na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Do tego istotna jest treść strony oraz to czy systematycznie pojawiają się na niej nowe wyczerpujące i pomocne dla klienta informacje. Ale nie wolno też zlekceważyć tzw. link buildingu, a więc pozyskiwania linków zewnętrznych kierujących na stronę. Jedną ze strategii link buildingu jest wykorzystywanie PBN – prywatnej sieci blogów.
PBN – proste pozyskiwanie sporej liczby zdywersyfikowanych linków przychodzacych
PBNy są prywatne, bowiem są budowane i administrowane przez jeden podmiot (przeważnie przez firmę SEO lub dużą agencję marketingową), który troszczy się o jakość pojawiających się tam artykułów. PBNy są na ogół używane jako komponent złożonej strategii marketingowej, co jest bardzo ważne, gdyż najlepsze rezultaty ich zastosowania daje się zauważyć w stosunku do stron, które są rzetelnie zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz contentu. Prywatne sieci serwisów nie tylko pozwalają na pozyskanie dużej liczby linków przychodzących do strony, ale także na ich urozmaicenie, co jest dobrze widziane przez wyszukiwarki. Za mankament PBNów można uznać tylko to, że ich stworzenie wymaga poważnych nakładów finansowych, a potem trzeba poświęcać mnóstwo godzin na zachowanie ich w wysokiej jakości.
Jak wykorzystać PBN? Proponujemy publikacje z canonicalem i wizytówki NAP
Prywatne sieci serwisów idealnie spełnią swoje zadanie w pozycjonowaniu lokalnym, bo można przy ich użyciu zamieszczać tematyczne artykuły sponsorowane stanowiące jednocześnie wizytówkę NAP. Co to jest NAP? To w zasadzie każda publikacja online, gdzie dodane są istotne informacje telekontaktowe firmy – jej adres e-mail lub telefon, pełna nazwa i adres stacjonarny. Na przykład wizytówka Google Moja Firma jest NAP-em, ale jest nim też zakładka w internetowym katalogu biznesowym, profil na portalu społecznościowym bądź artykuł, pod którym podano firmowe dane teleadresowe.
Drugi skuteczny sposób na skorzystanie z możliwości PBNów to publikacje z linkiem kanonicznym. To republikacja rzetelnych artykułów z podaniem linku do oryginalnego tekstu oznaczonego tagiem “rel=canonical”. W tym przypadku algorytmy wyszukiwarek zazwyczaj oceniają lepiej wartość pierwotnego wpisu, gdyż natrafianie na odnośniki do niego na różnych stronach w sieci postrzegają jako dowód, że pod wskazanym adresem kanonicznym opublikowane zostały warte uwagi, pomocne teksy. Publikacje z linkiem kanonicznym są najefektywniejsze przy treściach z sektora YMYL, gdzie kluczowe jest pozyskanie wysokiego autorytetu, innymi słowy tych powiązanych przede wszystkim z doradztwem prawnym, bieżącymi informacjami zdrowiem i doradztwem finansowym.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO